ANALISIS KREDIBILITAS ISI PEMBERITAAN TINDAK KEJAHATAN PENCURIAN DATA MELALUI FITUR ADD YOURS DI INSTAGRAM PADA MEDIA ONLINE (STUDI KASUS PADA MEDIA ONLINE KOMPAS.COM DAN REPUBLIKA.CO.ID)
DOI:
https://doi.org/10.32897/konaspol.2023.1.0.2345Abstract
This study aims to explain the credibility and factuality of the content of online media reports regarding data theft through the Add Yours feature on Instagram. The concept used in this research is mass communication and online media. The method used in this research is a qualitative research method with a content analysis research approach. Data collection techniques used in this study are observation and documentation.
Researchers made observations on the content of online media coverage of Kompas.com and Republika.co.idand documentation in the form of screenshots of the news titles. The results of this study indicate that the credibility and factuality of news on Kompas.com regarding data theft through the Add Yours feature on Instagram is better than reporting on Republika.co.id.
References
Budiman, K. (2005). Dasar-Dasar Jurnalistik. PELATIHAN JURNALISTIK, 2-4.
Effendy, O. U. (2018). ILMU, TEORI, DAN FILSAFAT KOMUNIKASI (Vol. 2). Bandung: PT. Citra Aditya Bakti.
Eriyanto. (2002). ANALISIS FRAMING: Konstruksi, Ideologi, dan Politik Media.2002: LKiS Yogyakarta.
Fadhlurrahman, A. (2021). Peran Editor dalam Proses Produksi Program Berita Dinamika News di MGSTV Bogor. 2-4.
Fernanda, A. (2021). KEBOCORAN DATA PRIBADI MELALUI FITUR STICKER DI DALAM PLATFORM INSTAGRAM. SEMINAR NASIONAL TEKNOLOGI DAN MULTIDISIPLIN ILMU, 154-155.
Handiyani, P. (2017). Kredibilitas Portal Berita Online Dalam Pemberitaan Peristiwa Bom Sarinah Tahun 2016 . Jurnal komunikasi, 59-62.
Hasan, M. (2022). Metode Penelitian Kualitatif. Klaten: Tahta Media Group.
Juditha, C. (2013). Akurasi Berita dalam Jurnalisme Online (Kasus Dugaan Korupsi Mahkamah Konstitusi di Portal Berita Detiknews). Jurnal Pekommas, 147-149.
Kompas.com, T. R. (n.d.). Kompas.com: About Us. Retrieved from Kompas.com: https://inside.kompas.com/about-us#:~:text=Kompas.com%20adalah%20salah%20satu,Kompas%20yang%20terbit%20hari %20itu.
Kriyantono, R. (2006 ). TEKNIK PRAKTIS RISET KOMUNIKASI KUANTITATIF DAN KUALITATIF . Jakarta: Prenada Media Group.
Manggolo, A. N. (2020). Strategi Peliputan Berita Wartawan Majalah Suluh. Jurnal Dakwah dan Komunikasi, 5, 107-108.
Nur, E. (2021). PERAN MEDIA MASSA DALAM MENGHADAPI SERBUAN
MEDIA ONLINE. MAJALAH ILMIAH SEMI POPULER KOMUNIKASI MASSA, 62-64.
Ode, C. A. (2014). KREDIBILITAS PEMBERITAAN PADA PORTAL BERITA ONLINE KOMPAS.COM ( Suatu Studi Analisis Isi). Skripsi UIN Alauddin Makassar, 26-28.
Poentarie, E. (2015). KOMPARASI KEBENARAN, RELEVANSI, KESEIMBANGAN DAN NETRALITAS DALAM PEMBERITAAN. JURNAL STUDI KOMUNIKASI DAN MEDIA, 3-5.
Purnama, F. Y. (2019). PEMBERITAAN KEKERASAN DALAM KELUARGA DI SKH JAWA POS. Public Corner, 84-86.
Putri, V. K. (2022, Januari 4). Pengertian Soft News dan Cirinya. Retrieved from Kompas.com: https://www.kompas.com/skola/read/2022/01/04/100000269/pengertian-soft-news-dan-cirinya
Redaksi, T. (n.d.). Anniversary Republika.co.id. Retrieved from
republika.co.id: https://www.republika.co.id/page/anniversary
Rijali, A. (2018). Analisis Data Kualitatif.Jurnal Alhadharah, 92-94.
Romli, K. (2016). KOMUNIKASI MASSA. Jakarta: PT Grasindo.
Suciati, T. N. (2020). LAYAK BERITA KE LAYAK JUAL: NILAI BERITA
JURNALISME ONLINE INDONESIA DI ERA ATTENTION ECONOMY. JURKOM: Jurnal Riset Komunikasi, 55-56.