GAYA KOMUNIKASI NON VERBAL DALAM ENDORSEMENT PADA AKUN INSTAGRAM FADIL JAIDI
DOI:
https://doi.org/10.32897/konaspol.2023.1.0.2370Abstract
This study aims to describe how the nonverbal communication style of celebrities when carrying out Endorsement dactivities, the concept used in this study is the concept of nonverbal communication and endorsement. The research method used is a qualitative research method with a digital ethnographic approach. The data collection technique used online observation and documentation on the Instagram account @fadil Jaidi. The results of this study indicate that the communication carried out by @fadil jafidi when endorsing uses nonverbal communication support by using properties such as statues and body movements such as pointing at the product to be promoted, holding the product, and other body movements when explaining product details or ingredients of the product.References
Ambarawati, Aida. "Urgensi Keterampilan Komunikasi Nonverbal Guru Pada Era Society 5.0." Jurnal Darussalam: Jurnal Pendidikan, Komunikasi dan Pemikiran Hukum Islam 12.2 (2021).
Ferbita, Lyra Vellaniza, and Yanti Setianti. "Strategi Digital Branding Lembaga Ilmu Pengetahuan Indonesia (LIPI) Melalui Media Sosial." Jurnal Ilmu Komunikasi Acta Diurna 16.2 (2020).
Gantiano, Hadianto Ego. "Analisis Dampak Strategi Komunikasi Non Verbal." Dharma Duta 17.2 (2019): 80-95.
Jannah, Dinda Miftahul, and Indra Novianto Adibayu Pamungkas. "Digital Branding Hotel Kollektiv Bandung Melalui Instagram Untuk Pangsa Pasar Generasi Z." eProceedings of Management 6.1 (2019).
Kusumawati, Tri Indah. "Komunikasi verbal dan nonverbal." AL-IRSYAD 6.2 (2019).
Nindia, B. S., Susanto, E. H., & Salman, D. (2020). Decoding Komunikasi Nonverbal Pada Siaran Tv Kompas Malam (Riset Khalayak Pada Teman Tuli). JURNAL SOSIAL Jurnal Penelitian Ilmu-Ilmu Sosial, 21(2), 67-71.
Novitasari, Isti. Studi Deskriptif Gaya Komunikasi Mertua Perempuan Dengan Menantu Perempuan Yang Tinggal Dalam Satu Rumah Di Kelurahan Tanjung. Diss. UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH PURWOKERTO, 2016.
Putri, N. L. W. E. (2009). Interaksi Simbolik dalam Proses Komunikasi Nonverbal pada Aplikasi Tiktok. Widya Duta: Jurnal Ilmiah Ilmu Agama dan Ilmu Sosial Budaya, 14(1), 11-19.
Supriatna, Karina Widia Sari, and Dasrun Hidayat. "Digital Branding@ Arisancuankita Melalui Sosial Media Instagram." Persepsi: Communication Journal 4.2 (2021): 205-219.
Sutika, I. Made. "MENGELOLA KETRAMPILAN KOMUNIKASI NON VERBAL DALAM MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA." Widya Accarya 3.1 (2014).
Yani Hendrayani, Shilvy Narulita Eka Sari, Anjang Priliantini. "Pola Komunikasi Guru kepada Siswa Penyandang Disabilitas", Jurnal Penelitian Komunikasi, 2019.
Yustisiana, R. A., & Sari, C. M. I. (2016). Fenomena Penggunaan Emoticon pada Facebook dan Blackberry Messenger sebagai Alternatif Komunikasi Non-Verbal. Volume 13, Nomor 2, Desember 2016, 13(2), 63-69.