HAMBATAN KOMUNIKASI MAHASISWA DALAM PEMBELAJARAN DARING (STUDI: HAMBATAN KOMUNIKASI DALAM MEMAHAMI MATERI)

Ria Widiawati

Abstract


The purpose of this study is to explain the student communication barrier in online learning. The concepts used are online learning communication and communication barriers. The method used in this study is a qualitative study method with a qualitative deskriftf approach. Data collection techniques are conducted with interviews and documentation. The interview was carried out by 3 sources who are university students of bhayangkara university. The study suggests that there are some communication barriers between teachers and students in online learning, which are technical obstacles, psychological barriers, environmental barriers, and semantic barriers. Those four barriers interfere with the learning of teaching, and they impact students with difficulty in understanding material.

Full Text:

PDF

References


Putri, A. N. A., & Irwansyah, I. (2021). Efektivitas Komunikasi Dalam Pembelajaraan Online. Jurnal Teknologi Dan Sistem Informasi Bisnis-JTEKSIS, 3(1), 54-63.

Malik, A. (2021). Hambatan komunikasi dalam perkuliahan daring pada masa pandemi Covid-19. Lontar: Jurnal Ilmu Komunikasi, 9(2), 78-84.

Emeilia, R. I., & Muntazah, A. (2021). Hambatan Komunikasi Dalam Pembelajaran Online Di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Akrab Juara, 6(2), 155-166.

Nuzuli, A. K., & Astria, K. K. (2021). Pembelajaran On Line Di Perguruan Tinggi: Analisis Hambatan Komunikasi. Bina'Al-Ummah, 16(1), 25-36.

Fazilla, S. (2020). Kemampuan Analisis Masalah Mahasiswa Pgmi Dalam Pembelajaran Daring (Online) Pada Masa Covid 19. PIONIR: Jurnal Pendidikan, 9(2).

Ariesca, Y., Dewi, N. K., & Setiawan, H. (2021). Analisis Kesulitan Guru Pada Pembelajaran Berbasis Online Di Sekolah Dasar Negeri Se-Kecamatan Maluk Kabupaten Sumbawa Barat. Progres Pendidikan, 2(1), 20-25

Hutauruk, A. J. (2020). Kendala pembelajaran daring selama masa pandemi di kalangan mahasiswa pendidikan matematika: Kajian kualiatatif deskriptif. Sepren, 2(1), 45-45.

Isrokatun, I., Rahayu, M., & Dewi, W. P. (2022). PENGARUH PEMBELAJARAN DARING TERHADAP KESEHATAN MENTAL PESERTA DIDIK DI MASA PANDEMI COVID-19. Jurnal Basicedu, 6(1), 834-851.

Yuniar, R. (2022). PENGGUNAAN APLIKASI ZOOM CLOUD MEETINGS SEBAGAI MEDIA KOMUNIKASI PEMBELAJARAN DI KALANGAN MAHASISWA KOTA BANDUNG PADA MASA PANDEMI COVID–19 (Doctoral dissertation, FISIP UNPAS).

Huzaimah, P. Z., & Amelia, R. (2021). Hambatan yang dialami siswa dalam pembelajaran daring matematika pada masa pandemi covid-19. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 533-541.

Vera, N. (2020). Strategi Komunikasi Dosen Dan Mahasiswa Dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Daring Selama Pandemic Covid-19. Avant Garde, 8(2), 165-177.

Gani, J. (2014). Pengaruh hambatan komunikasi terhadap kinerja karyawan hotel midtown surabaya. Jurnal E-Komunikasi, 2(1).

Wisman, Y. (2017). Komunikasi efektif dalam dunia pendidikan. Jurnal

Nomosleca, 3(2).

Safitri, S. R. A., & Rinasari Kusuma, M. I. (2017). Keintiman Pasangan Long Distance Marriage Dalam Menggunakan Video Chat (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta).

Setiadi, I. T., & Destiwati, R. (2021). Hambatan Komunikasi Antarpribadi Orang Tua Dan Anak Selama Pandemi Covid-19. eProceedings of Management, 8(5).




DOI: https://doi.org/10.32897/konaspol.2023.1.0.2379

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Published by:

Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik (FISIP)
Universitas Sangga Buana
Bandung, Jawa Barat, Indonesia