Analisis Kampanye Kesadaran Lingkungan melalui Instagram @Dlhk.Tangerangkab dalam Menjaga Lingkungan Hidup
Main Article Content
Abstract
This study analyzes the environmental awareness campaign conducted through the Instagram account @dlhk.tangerangkab by the Tangerang Regency Environmental and Sanitation Service (DLHK). Using a qualitative approach, this study explores the obstacles faced in conveying the environmental communication messages applied. The results show that this campaign utilizes visual content such as posters and videos to increase public awareness of environmental issues. However, limited human resources and lack of interaction with the audience are the main challenges. This study recommends increasing interactivity and collaboration with the community to overcome these obstacles. This study supports Bandura's social cognitive theory, which emphasizes the importance of observation and modeling behavior in building public.
Article Details
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
References
Abdullah, S. M. (2019). Social Cognitive Theory : A Bandura Thought Review published in 1982-2012. Psikodimensia, 18(1), 85. https://doi.org/10.24167/psidim.v18i1.1708
Agung, M. K., Safitri, D., & Sary, M. P. (2024). Strategi Pengelolaan Instagram @ indonesiabaik . id Sebagai Media Informasi Publik oleh Kominfo, 6(September), 102–114.
Cerya, E., & Evanita, S. (2021). Strategi Komunikasi Lingkungan dalam Membangun Kepedulian Masyarakat dalam Pengelolaan Sampah Rumah Tangga. JRTI (Jurnal Riset Tindakan Indonesia), 6(2), 136. https://doi.org/10.29210/3003977000
KEMENKO PMK. (2024). 7,2 Juta Ton Sampah di Indonesia Belum Terkelola Dengan Baik.
Mellynda Kusmana, S., & Nurrahmawati. (2020). Strategi Kampanye Komunikasi Lingkungan #nostrawmovement dalam Rangka Mengurangi Sampah Plastik. Hubungan Masyarakat, 06, 261–264.
Nabilah, F. S., Wiguna, J., Malafitri, N., & Zuhri, S. (2022). Optimalisasi Instagram @Siapdarling Sebagai Media Komunikasi Sosial Pembangunan Untuk Mengkampanyekan Generasi Muda Sadar Lingkungan. Jurnal Ilmiah Komunikasi Makna, 10(1), 17. https://doi.org/10.30659/jikm.v10i1.18511
Ningsih, E. F. (2023). Teori sosial kognitif dan relevansinya bagi pendidikan di Indonesia. Humanika, 23(1), 21–26. https://doi.org/10.21831/hum.v23i1.29307
Panggabean, A. D. (2024). Ini Data Statistik Penggunaan Media Sosial Masyarakat Indonesia Tahun 2024. Retrieved from https://www.rri.co.id/iptek/721570/ini-data-statistik-penggunaan-media-sosial-masyarakat-indonesia-tahun-2024
Swarnawati, A., Yuningsih, S., Purnamasari, O., & Rahayu, E. S. (2023). Strategi Komunikasi Lingkungan Dalam Kampanye Minim Sampah. Perspektif Komunikasi: Jurnal Ilmu Komunikasi Politik Dan Komunikasi Bisnis, 7(1), 77. https://doi.org/10.24853/pk.7.1.77-88
Tan, A. M., Sarmiati, S., & Elfitra, E. (2019). KOMUNIKASI LINGKUNGAN SEBAGAI UPAYA PENCEGAHAN KERUSAKAN LINGKUNGAN KAWASAN WISATA (Studi Deskriptif Pada Pemerintah Kabupaten Pesisir Selatan di Kawasan Wisata Mandeh). Jurnal Komunikasi, 13(2), 97–108. https://doi.org/10.21107/ilkom.v13i2.5300